۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: ۴۱۸۷۱۱
رییس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران گفت: کشورهای عربی همانند عربستان و امارات پول نفت خود را خرج زیرساخت‌ها و معدن و صنایع می‌کنند اگر بخش معدن کشور ما هم از زیرساخت‌های لازم برخوردار باشد می‌تواند رشد بسیار خوبی داشته باشد.
کد خبر: ۳۶۲۲۹
۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی زمان آقای احمدی‌نژاد چه شد؟| هیئتی تشکیل شود تا حضوری شاهد تمامی مسائل باشیم +ویدیو
 
حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به چالش‌های ماشین‌آلات معدنی پرداخت و مطرح کرد: ما باید بررسی کنیم در ۵۰۰ سال گذشته چطور غرب پیشرفت کرد و ما عقب افتادیم در حالی که ما قبل از ۵۰۰ سال مرکز علم و فناوری بودیم و حکومت و مردم خوبی داشتیم. وقتی فکر می‌کنیم که در این ۵۰۰ سال چه کاری انجام دادیم، به نتایج خوبی نمی‌رسیم. متاسفانه حکومت‌های ما خوب کار نکردند.
 
 
حسینقلی ادامه داد: ما بعد از انقلاب باید یک برنامه توسعه داشتیم که این برنامه باید ۵۰ ساله یا ۱۰۰ ساله باشد و بعد متحد باشیم که این برنامه‌ها را اجرا کنیم. در زمان شاه به این نتیجه رسیدند که ما تک محصولی هستیم و بدون پشتوانه‌های علمی و فنی اغاز به ایجاد کارخانه‌جات کردند. به این وضعیت صنعت نمی‌گویند و فقط تولید می‌گویند در حالی که ما نیاز داریم دانشگاه‌های ما پشتیبان صنعت و معدن باشند و بتوانند کمک کنند تا آخر تکنولوژی‌های دنیا را به کار گیریم.

۵ سال است که ورود ماشین آلات معدنی ممنوع است سپس با قطره چکان ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه وارد می‌کنند. در حال حاضر به واردات ۲۰ هزار دستگاه ماشین آلات نیاز فوری داریم اما اجازه ورود نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اقتصاد دنیا چیزی به نام مواد نیمه‌خام ندارد/تنبیه فعالان اقتصادی در سال رشد تولید+فیلم

 

۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی زمان آقای احمدی‌نژاد چه شد؟| هیئتی تشکیل شود تا حضوری شاهد تمامی مسائل باشیم

۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی زمان آقای احمدی‌نژاد چه شد؟

 وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها مطرح کرد: اولین کاری که باید می‌کردیم و نیاز شدید این مملکت بود، توسعه زیرساخت‌ها بوده است. مثلاً در زمان آقای احمدی نژاد ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، آن را چه کار کردید؟ اگر این پول دست یک آدم آینده‌نگری بود می‌گفت با آن زیرساخت‌ها را می‌سازم. در حال حاضر می‌گوییم که باید معدن را جایگزین نفت کنیم که حرف بسیار درستی هم است. کشورهای عربی همانند عربستان و امارات پول نفت خود را خرج زیرساخت‌ها و معدن و صنایع می‌کنند اگر بخش معدن کشور ما هم از زیرساخت‌های لازم برخوردار باشد می‌تواند رشد بسیار خوبی داشته باشد. ۵ سال است که ورود ماشین آلات معدنی ممنوع است سپس با قطره چکان ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه وارد می‌کنند. در حال حاضر به واردات ۲۰ هزار دستگاه ماشین آلات نیاز فوری داریم اما اجازه ورود نمی‌دهند. متاسفانه مسئولین با بخش خصوصی مشورتی نمی‌گیرند، ممکن است که پولی در جهت خرید ماشین آلات نو نداشته باشیم اما می‌توانیم که ماشین‌آلات دست دوم بخریم. سن ماشین‌الات معدنی که در ایران کار می‌کند بالای ۲۵ سال است که باید آن را به زیر ۱۵ سال بیاوریم.

ما در ایران ۱۶ شرکت مدعی تولید ماشین‌آلات معدنی داریم که هیچ کدام تولید نمی‌کنند و فقط دروغ می‌گویند، این‌ها می‌روند از چین قطعات را به کشور می‌آورند، مونتاژ می‌کنند و سپس سه برابر قیمت به ما می‌فروشند یعنی قیمت تولیدکننده چینی با دلار آزاد بخواهیم حساب کنیم یک سوم قیمت تولید داخلی است که این آقایان به ما می‌فروشند.

 

۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی زمان آقای احمدی‌نژاد چه شد؟| هیئتی تشکیل شود تا حضوری شاهد تمامی مسائل باشیم

 

۱۶ شرکت مدعی تولید ماشین‌آلات معدنی!

مدیر عامل شرکت معادن سرمک  بیان کرد: کل ماشین‌آلات معدنی در دنیا که کمپانی‌های بزرگ دارند تولید می‌کنند ۱۶ تا بیشتر نیست. ما در ایران ۱۶ شرکت مدعی تولید ماشین‌آلات معدنی داریم که هیچ کدام تولید نمی‌کنند و فقط دروغ می‌گویند، این‌ها می‌روند از چین قطعات را به کشور می‌آورند، مونتاژ می‌کنند و سپس سه برابر قیمت به ما می‌فروشند یعنی قیمت تولیدکننده چینی با دلار آزاد بخواهیم حساب کنیم یک سوم قیمت تولید داخلی است که این آقایان به ما می‌فروشند. پس ساخت ۱۶ شرکت به دلیل سودآوری زیاد کار است. چه کسی باید جلوی این‌ افراد را بگیرد و از بخش تولید حمایت کند؟ وزیر اقتصاد باید از اقتصاد حمایت کند و وزیر صمت هم باید از تولید حمایت کند اما خودشان مانع هستند. آقایانی که مدعی تولید ماشین‌آلات در داخل هستند کدامشان موتور یا هیدرولیک تولید می‌کنند؟ این‌ها شعارهایی است که می‌دهند، چهار آهن‌آلات را به هم جوش می‌دهند بعد می‌گویند شاسی‌اش را ما تولید می‌کنیم. دومین موضوع این است که یک ماشین وقتی فروخته می‌شود باید خدمات پس از فروش و قطعات یدکی دهند، ما به عنوان یک معدن‌کار گرفتار و بدبخت لوازم یدکی چینی قلابی هستیم چون این شرکت‌ها نه خدمات پس از فروش نه قطعات یدکی دارند.
 
بخش اول و دوم حسینقلی(عوارض)

ادعاهای بی مورد مسئولین/ یک هیئتی تشکیل شود تا حضوری شاهد تمامی مسائل باشیم

حسینقلی متذکر شد: در جهت ادعایی که می‌گویند ۴۰ تا ۵۰ درصد ماشین‌آلات را در داخل تولید می‌کنیم، یک کمیته درست شود و با همدیگر به سوی این شرکت‌ها برویم تا متوجه شویم چه می‌سازند؟ دیگر آنقدر عقل و چشم ما می‌بیند که متوجه شویم این آقای دلتا یا هپکو موتور تولید می‌کند یا خیر! ۹۰ درصد ماشین‌آلات را هم این‌ها تولید نمی‌کنند فقط ۱۰ یا ۵ درصدش را که ممکن است که آن هم چهارتا آهن را به هم جوش می‌دهند که پس از مدتی به مشکل می‌خوریم چون آن فولادی که باید استفاده شود و آن جوشکاری که ژاپن انجام می‌دهد این‌ها نمی‌توانند انجام دهند یا استفاده کنند. پس این‌ موارد ادعاهای بی‌موردی است. بنده اعتقاد به کار کارشناسی دارم و ما این آمادگی را داریم که یک هیئتی تشکیل شود تا حضوری شاهد تمامی مسائل باشیم.
 
برچسب ها: معدن صنایع معدنی ماشین آلات ماشین آلات معدنی دولت چالش های معدن ویدیو ویدئو کلیپ
ارسال نظر
آخرین اخبار